small normal large

 

  • Rafał Rypina
  • Radny Rady Miejskiej
    w Kętrzynie
Druga koncepcja usprawnienia ruchu na skrzyżowaniu Daszyńskiego z Mazurską
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 17 marca 2014 08:09

Niski poziom bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu ulic Mazurskiej i Daszyńskiego, skłonił mnie jako radnego miasta Kętrzyn do szukania skutecznych metod eliminacji bagatelizowanego przez wiele lat problemu. Już w czerwcu ubiegłego roku przedstawiłem propozycję doraźnego działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu. Niestety, miasto Kętrzyn nie wyraziło zainteresowania wskazanym rozwiązaniem. W rezultacie wyda kwotę 24.477,00 zł na „Opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy skrzyżowania ulicy Daszyńskiego i Mazurskiej w Kętrzynie” (wynik przetargu tutaj).

Tocząca się dyskusja wokół braku miejsca na rondo, ponownie skłoniła władze miasta do koncepcji sygnalizacji świetlnej lub innej bazującej na kosztownym poszerzaniu ulic. Według mojej wiedzy takie rozwiązania będą nieskuteczne, bowiem nie wyeliminują przyczyn groźnych sytuacji na skrzyżowaniu.

W związku z powyższym, zwróciłem się do autora wcześniejszego opracowania z prośbą o wskazanie skutecznego i docelowego rozwiązania eliminującego problem w sposób kompleksowy. Takim rozwiązaniem jest mini rondo, czyli organizacja ruchu według reguł obowiązujących na rondzie, lecz niewymagająca zwiększonych nakładów finansowych, ani miejsca w terenie. Malowane mini ronda istnieją już w kilku miastach Polski. Doświadczenia z ich użytkowania jednoznacznie pozwalają stwierdzić, że zmiana organizacji ruchu poprzez zastosowanie malowanej wyspy centralnej znacząco ogranicza liczbę kolizji. Nie jest prawdą, że malowana wyspa prowokuje kierowców do jazdy na wprost. Umożliwia natomiast pokonanie skrzyżowania większym pojazdom. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że proponowane rozwiązanie nie wymaga przebudowy skrzyżowania. Jest również tańsze niż instalacja, a następnie eksploatacja sygnalizacji świetlnej.

Koncepcja została udostępniona nieodpłatnie. Pełna wersja koncepcji w formacie PDF tutaj. Serdecznie zapraszam do dyskusji nt. tego rozwiązania i zapraszam do obejrzenia filmiku, jak takie rondo funkcjonuje w rzeczywistości.

 

Przykład funkcjonowania takiego rozwiązania w rzeczywistych warunkach

 

Z myślą o nieprzekonanych, co do skuteczności zaproponowanego rozwiązania w warunkach polskich załączam drugi materiał filmowy.

 

A oto materiał filmowy z Polski

 


 

Komentarze  

 
#1 Czy potrzebne rondoJerzy 2014-09-17 18:53
Proszę zwrócić uwagę czy jest potrzebne te rondo(Mazurska-Daszyńskiego). Na jego wykonanie potrzebny będzie kolejny milionowy kredyt.Miasta nie stać na to.Uważam że wystarczy sygnalizacja świetlna,ewentu alnie dodatkowe pasy do zjazdu w prawo.Natężenie ruchu jest zwiększone tylko w godz.ok 8 i ok 15.30 jak SG kończy pracę.Co do statystyki wypadków to co podają dotyczy całej ulicy (krzyżówki z Mielczarskiego, Powst.-wy;Żeromskiego) . Panie Rafale uważam że te rondo jest nam mieszkańcom nie potrzebne. Pan jak i ja codziennie przechodzimy te skrzyżowanie i nie mamy z tym najmniejszych problemów.Pozdrawiam
Zacytuj
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież