Te przystanki muszą powstać! |
Wpisany przez Administrator |
środa, 04 lipca 2018 18:43 |
O wadliwej infrastrukturze komunikacyjnej w odniesieniu do nowych lub przebudowanych ulic naszego miasta, pisałem już wielokrotnie. Wielokrotnie zwracałem też uwagę na skutki fatalnej planistyki na terenie Kętrzyna. Zwieńczeniem niechlubnej polityki miasta Kętrzyn zaprzeczającej zasadom zrównoważonego transportu oraz rozwoju, jest sposób funkcjonowania komunikacji miejskiej. W ocenie specjalistów, działania analogiczne do podejmowanych w Kętrzynie, skutkują problemami w zakresie mobilności miejskiej, stanowią źródło zmiany zachowań komunikacyjnych i struktury modalnej ruchu, zaś sam wzrost znaczenia transportu indywidualnego sprzyja procesowi eksurbanizacji - niszczącemu ekonomicznie i demograficznie potencjał miast.
Oczywiście w warunkach zindywidualizowanych potrzeb transportowych, poza pewnymi wyjątkami, uruchamianie nowych linii komunikacyjnych byłoby ekonomicznie nieuzasadnione, dlatego dąży się do marszrutyzacji przewozów w oparciu o ich charakterystykę. W mniejszych miastach linia główna powinna komunikować wszystkie generatory ruchu takie jak duże osiedla, obiekty użyteczności publicznej i węzły komunikacyjne. Pozostałe połączenia powinny zapewniać powiązania z linią główną. Takie były założenia projektu optymalizacji układu komunikacyjnego, który przedstawiłem w roku 2012. Niestety dla niektórych osób, zrozumienie kilku prostych zasad na których bazował projekt, okazało się zbyt trudne. Tymczasem według tych zasad funkcjonują modelowe systemy komunikacyjne w małych i średnich miastach w Europie Zachodniej.
Ponieważ kompleksowa naprawa kętrzyńskiej komunikacji publicznej może nastąpić tylko po zmianach personalnych w składach władz miasta oraz Rady Miejskiej i w analogicznych strukturach decyzyjnych gminy wiejskiej oraz powiatu (a więc dopiero po wyborach), w odpowiedzi na pilną potrzebę skomunikowania Osiedla Willowego i ulicy Jaśminowej - z Osiedlem Piastowskim (szkoła nr 5) oraz z ulicą Chrobrego i Jagiełły (zakłady pracy, sklepy Netto, Biedronka, Lidl), zawnioskowałem o utworzenie nowych przystanków w rejonie Ronda Rogaczewskiego i na ulicy Chrobrego. Zespół przystanków przy Rondzie Rogaczewskiego miałby składać się z obecnego przystanku linii nr 1 przy ulicy Sikorskiego (w kierunku centrum) oraz nowego przystanku tuż za rondem - jadąc w kierunku Osiedla Górnego, a także kolejnego na wylocie w al. Pileckiego. Zespół trzech przystanków umożliwiłby dwukierunkowe zatrzymywanie się autobusów linii nr 1 w rejonie sklepu Magra, a w godzinach szczytu - także przesiadkę z kursów linii nr 1 wykonujących zajazd na Poznańską na linię nr 3 w kierunku ulic Chrobrego i Jagiełły.
Uruchomienie nowych przystanków przy Rondzie Rogaczewskiego, zapewni nawet w warunkach obecnego rozkładu jazdy - wygodny transfer jako alternatywę dla uruchamiania kolejnej linii generującej dodatkowe koszty. Z kolei przystanek przy ul. Chrobrego, miałby za zadanie zapewnić wygodny dojazd do sklepu Lidl oraz powrót z zakupami - również wracającym na Osiedle Piastowskie. Przystanek przy sklepie Lidl ułatwiłby również dojazd rodzicom odwożącym dzieci do powstającego obecnie przedszkola przy ul. Wierzbowej. Brak wymienionych wyżej przystanków, jest sztandarowym przykładem braku spójności podejmowanych działań przez administrację Burmistrza Hećmana i może wskazywać na jej niskie kompetencje, lub celowe działanie wbrew interesowi mieszkańców. Z punktu widzenia planowania, brak zatoki przystankowej w alei Pileckiego na wysokości sklepu Magra, jest również jednoznacznym błędem projektowym.
Lokalizacja nowych przystanków zespołu przystankowego Rondo Rogaczewskiego.
Lokalizacja dodatkowego przystanku przy ulicy Chrobrego.
Wniosek z dnia 11.06.2018 r. dotyczący uruchomienia nowych przystanków.
Załącznik do złożonego wniosku w przedmiotowej sprawie.
|